کد مطلب:29202 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118
3970. الأمالی - به نقل از محمد بن سلام جُمحی -:یونس بن حبیب نحوی - كه گرایش عثمانی داشت -، به من خبر داد كه به خلیل بن احمد گفتم:می خواهم مسئله ای را از تو بپرسم. آیا آن را مخفی نگه خواهی داشت؟ گفت:حرف تو دلیل بر این است كه پاسخ پرسشت شدیدتر از خودِ پرسش است. بنابراین، [ بگو آیا] تو هم آن را مخفی خواهی داشت؟ گفتم:آری، تا زمانی كه زنده ای. گفت:بپرس. گفتم:چرا اصحاب پیامبر خدا و خویشانشان، همچون پسران یك مادر به نظر می رسند و علی بن ابی طالب از بین آنان، مثل فرزند هَووست؟ گفت:این پرسش از كجا مایه می گیرد؟ گفتم:تو وعده دادی كه پاسخ بدهی. گفت:و تو ضمانت دادی كه آن را پنهان داری. گفتم:تا زمانی كه زنده ای. گفت:چون در اسلام آوردن بر آنان پیشی گرفته بود و در دانش، از آنان برتر بود. در شرافت، والاتر از آنان، و در زهد، برتر، و در جهاد، پُر سابقه تر بود. بنا بر این، به وی حسادت ورزیدند و مردم، به همگون ها و هم ردیف های خود، علاقه مندتر تا به كسانی اند كه با آنان فرق دارند. این را بدان.[2]. 3971. علل الشرائع - به نقل از ابو زید نحوی انصاری -:از خلیل بن احمد عَروضی پرسیدم كه:چرا مردم از علی دوری گزیدند، با آن كه خویشاوندی او با پیامبر خدا در آن حد بود و جایگاهش در بین مسلمانان، چنان جایگاهی بود و رنجَش برای اسلام، آن سان بود؟ گفت:سوگند به خدا، نور او، نور آنان را مغلوب ساخته بود ودر زلال هر چشمه ای بر آنان برتری یافته است و مردم به همگون های خود، متمایل ترند. آیا سخن نخستین را نشنیده ای كه می گفت: هر شكلی با شكل خود مأنوس است آیا نمی بینی كه فیل با فیل، مأنوس است؟[3]. 3972. تنقیح المقال - در شرح حالِ خلیل بن احمد -:به وی گفته شد:دلیل بر این كه علی علیه السلام، امام همه در همه امور است، چیست؟ گفت:نیازمندی همه به وی، و بی نیازی او از همه.[4]. 3973. تنقیح المقال - در شرح حال خلیل بن احمد -:به وی گفته شد:درباره علی بن ابی طالب، چه می گویی؟ گفت:چه بگویم درباره كسی كه شایستگی هایش را دوستانش به خاطر ترس، مخفی داشتند و دشمنانش به خاطر كینه و از بین این دو پنهانكاری، آن قدر فضایل ظاهر شد كه مشرق و مغرب را پُر ساخت.[5].
.